SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SAVM BAHSİ

<< 2373 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ مِقْسَمٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ احْتَجَمَ وَهُوَ صَائِمٌ مُحْرِمٌ

 

ibn Abbâs (r.a)'dan rivayet edildiğine göre,

 

Rasûlullah (s.a.v.) ihramda oruçlu iken hacamat aleti ile kan aldırmıştır.

 

 

İzah:

Buhârî, savm; Tirmizî, savm; îbn Mâce, sıyâm; Nesâî, hac

 

Hadîs-i şerifte, Hz. Peygamber'in hem ihramlı hem de oruçlu iken kan aldırdığı ifâde edilmektedir. Şafiî ve Îbn

 

Abbilberr bu hadisenin, veda haccı esnasında olduğunu kaydederler.

 

Hadîsteki ifâdeden, Rasûlullah'ın, seferde iken oruçlu olduğu anlaşıl­maktadır. Zira, yolcu olmadan ihramlı olması mümkün değildir. Hz. Pey­gamber'in yolculuk esnasında nafile oruç tutmayı hoş görmediği göz önü­ne alınarak bu hadîste bir müşkil olduğu söylenmiştir. Hadîsin, Buhârî ve Ahmed b. Hanbel'deki rivayetlerinde, "Rasûlullah (s.a.v.) oruçlu iken kan aldırdı. Rasûlullah ihramlı iken kan aldırdı" denilmektedir. Bu riva­yet hâdîsenin iki defa tekerrür ettiğine delâlet eder. Buna göre Efendimi­zin, ayrı ayrı zamanlarda olmak şartıyla hem oruçlu iken hem de ihramlı iken kan aldırmış olduğu ortaya çıkıyor. Bu rivayet de üzerinde durduğu­muz hadîsteki müşkîli kuvvetlendirmektedir.

 

Ancak yine Buhârî ve Müslim'ce Hz. Peygamber'in sefer esnasında oruç tuttuğunu bildiren hadîsler vardır. İşaret edilen hadîste "Aramızda Rasûlullah (s.a.v.) ve Abdullah b. revâhâ'dan başka oruçlu olan yoktu" Duyurulmaktadır. Ebû Dâvud'da geçen 2365 numaralı hadîste de, Rasûlullah'ın, Mekke fethi seferinde, düşman karşısında kuvvetli olmaları için ashabına oruçlarını açmalarını emredip kendisinin ise, oruca devam ettiği bildirilmektedir.

 

Bu bâbîn ilk rivayeti ile Bûhâri ve Müslim'deki haberlerden anlaşıl­maktadır ki; Îbn Abbâs'ın bu hadîsinin dört vechi vardır; Bunlar;

 

1. Hz. Peygamber (s.a.v.) ihramda iken kan aldırmıştır. Bu, Buhârî ve Müslim'in rivayetleridir.

 

2. Efendimiz ,oruçlu iken kan aldırmıştım. Bu, üzerinde durduğumuz babın ilk hadîsinde görülmektedir.

 

3. Rasûlullah ayrı ayrı zamanlarda olmak üzere hem oruçlu, hem de ihramlı iken kan aldırmıştır. Bu da Ahmed b. Hanbel ve Buhârî'deki riva­yettir.

 

4. Hem oruçlu hem de ihramlı olduğu halde kan aldırmıştır.Bu da üzerinde durduğumuz rivayette görülmektedir. Rivayet bu şekliyle; Tirmizî, İbn Mâce, Tahâvî ve Beyhâkî'de de mevcuttur. Tirmizî bu hadîs için "hasen-sahîh" demektedir.

 

Ahmed b. Hanbel, Tavus, Atâ, Saîd b. Cübeyr gibi İbn Abbas'ın ashabına göre, Hz. Peygamber'in kan aldırırken oruçlu değil, sadece ih-râmlı olduğunu söyler.